Conceptaanvraag en baliegesprek

  • Bij een baliegesprek kunt u bijvoorbeeld uitleg krijgen over het bestemmingsplan op uw adres. 
  • Het gesprek duurt een half uur en is gratis.
  • Om een baliegesprek aan te vragen, belt u ons op telefoonnummer (0493) 671 212.
    • Let op: in verband met de corona maatregelen wordt een baliegesprek via MS Teams gehouden.
  • Een conceptaanvraag doet u om een plan te laten toetsen op haalbaarheid.

Wat wordt besproken tijdens een baliegesprek?

  • Bij een baliegesprek worden algemene vragen beantwoord of wordt algemene informatie gegeven.
  • Bijvoorbeeld: wat zijn de voorschriften van het bestemmingsplan? Wat is op een locatie rechtstreeks toegestaan?
  • Om een baliegesprek aan te vragen, belt u ons op telefoonnummer (0493) 671 212.
  • Het gesprek duurt een half uur en is gratis.
    • Let op: in verband met COVID-19 wordt een baliegesprek via MS Teams gehouden.

Wat wordt getoetst bij een conceptaanvraag?

  • Bij een conceptaanvraag toetst de gemeente Asten een aantal onderdelen (in de onderstaande volgorde):
    • vergunningvrij of niet;
    • in overeenstemming met het bestemmingsplan of niet;
    • afwijken van het bestemmingsplan mogelijk of niet;
    • voldoet de aanvraag aan de welstandscriteria.

Wanneer doe ik een conceptaanvraag?

  • Een conceptaanvraag doet u als u nog geen omgevingsvergunning wilt aanvragen, maar al wel de aanvraag wilt laten toetsen op haalbaarheid.
  • Met een conceptaanvraag hebt u nog geen toestemming om het bouwplan uit te voeren.
  • Wilt u het uiterlijk van uw bouwplan graag ook persoonlijk toelichten aan de welstands- en monumentencommissie? Dat kan, geef dit aan bij uw aanvraag.

Is een aanpassing van het bestemmingsplan nodig?

  • U vraagt een principeverzoek aan als er een herziening van het bestemmingsplan nodig is.
  • Bij een principeverzoek krijgt u een oordeel van het college van burgemeester en wethouders over uw aanvraag.
  • Meer informatie hierover vindt u op de pagina principeverzoek.

Wat moet ik aanleveren bij een conceptaanvraag?

  • Wij vragen u om de volgende bijlagen te uploaden bij de aanvraag.
  • Zorg ervoor dat u alle gegevens bij de hand hebt. U kunt het formulier niet tussentijds opslaan.
    • Situatietekening met aanduiding van tenminste 2 straten (schaal 1:100)
    • Tekening(en) van de bestaande en nieuwe plattegrond (schaal 1:100)
    • Tekening(en) van alle bestaande en nieuwe gevelaanzichten (schaal 1:100)
    • Tekening(en) met principedetails (schaal 1:5 of 1:20)
    • Tekening(en) met bestaande en nieuwe lengte- en dwarsdoorsneden (schaal 1:100).
  • Let op: Ieder bestand dat u wilt uploaden mag maximaal 10 MB zijn. Tip: Wilt u een groter bestand verzenden, maak er dan een zip-bestand van. 

Wanneer krijg ik antwoord op mijn conceptaanvraag?

  • We doen ons best binnen 4 tot 6 weken antwoord te geven op uw conceptaanvraag.
  • Hebt u na 6 weken nog niets van ons gehoord? Neem dan contact op met de behandelaar van uw aanvraag.

Wat betaal ik voor een conceptaanvraag?