Hoe voorkom je internetoplichting? Tips van de politie

Geplaatst op woensdag 24 juni 2020
Afbeelding van een duister persoon achter een laptop, bron: Pixabay

Elke maand verkopen miljoenen mensen hun soms kostbare spullen via internet aan andere particulieren. Meestal gebeurt dit naar volle tevredenheid van alle partijen. Helaas zullen er altijd mensen zijn die de boel moedwillig oplichten. U betaalt keurig, maar ontvangt vervolgens niets. Of u wordt overgehaald om vast uw product op te sturen, maar ontvangt nooit een betaling. In beide gevallen bent u waarschijnlijk opgelicht. Politie, Openbaar Ministerie, Marktplaats, banken en internetserviceproviders werken samen aan het terugdringen van internetoplichting. Zij vinden het belangrijk dat het vertrouwen in de handel via internet wordt beschermd, zodat mensen op een plezierige manier en in goed vertrouwen zaken met elkaar kunnen blijven doen.
 

  1. Gebruik uw gezond verstand!
  2. Check of het rekeningnummer, url, telefoonnummer of e-mailadres al als negatief bekend staat. Als dat het geval is, wees dan extra voorzichtig.
  3. Doe aan prijsvergelijking: is de gevraagde prijs reëel? Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.
  4. Kijk hoe lang een verkoper actief is bij een online handelssite en welke beoordelingen daarbij staan.
  5. Weet met wie u zaken doet.
  6. Stuur de (ver)koper nooit een kopie van uw legitimatiebewijs! Oók geen 'veilige' kopie waarbij bepaalde delen van het legitimatiebewijs onherkenbaar zijn gemaakt.  (Ver)kopers willen nog wel eens vragen om een kopie van het legitimatiebewijs. Dat doen zij zogenaamd om zekerheid te krijgen. Er zijn echter veel gevallen bekend dat dit legitimatiebewijs vervolgens misbruikt wordt bij andere fraudevormen. Of de verdachte doet zich later voor als u, de persoon op het legitimatiebewijs.
  7. Persoonlijk contact vooraf voorkomt achteraf veel problemen.
  8. Is de ondernemer/webwinkel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? U kunt dit eenvoudig checken op www.kvk.nl. De inschrijving zegt niets over betrouwbaarheid, maar u kunt wel zien of het bedrijf bestaat en hoe lang.
  9. Doe onderzoek via Google naar de webwinkel waarmee u zaken wilt doen (opgelicht.nl of andere fora)
  10. Klikt u in een advertentie op een handelssite door naar een webwinkel, wees dan op uw hoede. Soms gaat het om een ‘gehackt account’; in de advertentie zit dan een link die doorverwijst naar een (valse) webwinkel.
  11. Kijk bij een bekende winkel of betaalmethode of de naam in de url goed gespeld is. Soms laten ze één letter weg, of voegen ze er eentje aan toe.  
  12. Wordt er een keurmerk gebruikt? Vertrouw dit dan niet automatisch. Ga naar de website van het betreffende keurmerk en controleer daar of de partij dit keurmerk wel mag voeren. Ook dit is geen garantie: er zijn keurmerken waar fraudeurs toch een vermelding weten te krijgen.
  13. Als een domeinnaam (url) pas kort actief is, dan is voorzichtigheid geboden. U kunt checken hoe lang deze al actief is door een ‘whois’-zoekoptie uit te voeren in een zoekmachine (bv Google).
  14. Wees voorzichtig met het vooraf overboeken van geld naar iemand die u niet kent.
  15. Probeer zo min mogelijk vooruit te betalen. Hoewel het heel gebruikelijk is, is dit niet verplicht. Er zijn ook andere mogelijkheden, bijvoorbeeld ‘betalen onder rembours’. Dan betaalt u de postbode als deze het product komt brengen. Dit geeft trouwens geen garantie dat het gekochte product in het postpakket zit.
  16. IDEAL is een veilig betaalmiddel, maar ook dit zegt niets over het feit of er daadwerkelijk geleverd gaat worden.
  17. Klik je op 'betalen met iDEAL', maar wordt de betaling afgebroken vanwege een zogenaamde) storing en krijg je het verzoek om via een creditcard of bankoverschrijving te betalen? Wees dan extra voorzichtig! Vaak is dit misleiding.
  18. Het kan ook zijn dat u bij een IDEAL-betaling de mogelijkheid krijgt om uw bank te kiezen, en dat u daarna een e-mail krijgt met betaalinstructies. In die e-mail zit dan een link die leidt naar de ‘echte’ IDEAL-betalingsomgeving. Op de achtergrond heeft de fraudeur dan vaak een betaling aangemaakt voor bitcoins of beltegoed. Betaal niet!
  19. Een overschrijving naar uw bankrekening van iemand die niet bij dezelfde bank bankiert, is niet direct zichtbaar op uw rekening. Hier gaat vaak een dag (of weekend) overheen. Een fraudeur wil u nog wel eens een screenshot van de overschrijving toesturen als betaalbewijs. Laat u niet verleiden om dit te accepteren als betaalbewijs. Vaak is een screenshot gemanipuleerd en is er in werkelijk niets overgemaakt. Deze vorm van fraude wordt heel veel gebruikt bij de verkoop van toegangskaarten voor concerten en evenementen.
  20. Denk goed na voordat u via ongevraagde advertenties een lening afsluit. Vooral via internet wordt geadverteerd met aanbiedingen voor het afsluiten van leningen zonder BKR-toetsing. Voorafgaand aan het afsluiten van een lening mogen geen kosten in rekening gebracht worden, bijvoorbeeld administratiekosten of garantstellingskosten. Twijfelt u of u een aanbieder kunt vertrouwen? Check de aanbieder op de website van de Autoriteit Financiële Markten.
  21. Wees voorzichtig bij het overmaken van geld naar een buitenlandse bankrekening.
  22. Wees voorzichtig met betalingsverzoeken via Facebook of via een money transfer (bv van Western Union of Money Gram).
  23. Een betaling met een creditcard biedt zekerheid. Bij het niet leveren, zal de creditcardmaatschappij de betaling claimen bij de webwinkel en de klant vergoeden. Als een gerenommeerde webwinkel u geen betalingsmogelijkheid per creditcard biedt, wees dan extra voorzichtig.
  24. Als de verkopende partij belooft uw geld terug te storten, komt het voor dat u een e-mail  krijgt met daarin een soort terugbetalingslink. Klik hier niet op! Banken storten op deze manier geen geld terug. De kans is groter dat u op die manier opnieuw geld afhandig gemaakt wordt.
  25. Als u een aan- of verkoop gaat doen bij een particuliere (ver)koper, maak dan gebruik van bedrijven die u een aankoopbescherming bieden. Als u het gekochte product niet ontvangt, kunt u het aankoopbedrag terugkrijgen. Partijen die deze service bieden zijn bijvoorbeeld PayPal, Postcodegarant en Pakkie,  Autobetaalservice en Marktplaats ('Gelijk Oversteken').
  26. Als u een aankoop gaat doen voor een ticket/toegangskaart van een concert of een evenement raadpleeg dan www.weetwaarjekoopt.nl. Er zijn verkoopkanalen waar u veilig tickets/toegangskaarten kunt kopen zoals bijvoorbeeld Ticketswap of GUTS.