- Wet Goed Verhuurderschap (link naar website Rijksoverheid)
- Nieuwe regels voor verhuurders vanaf 1 juli 2023 (link naar website Rijksoverheid)
- Stappenplan Woning huren (link naar website Rijksoverheid)
- Contact Bergopwaarts (link naar website Bergopwaarts)
- Contact WoCom (link naar website WoCom)
Melding ongewenst verhuurgedrag
U huurt een woning, maar u denkt of merkt dat uw verhuurder zich niet aan de regels houdt. Ga dan eerst met de verhuurder in gesprek om het probleem op te lossen.
Komt u er niet uit? Dan kunt u dat bij ons melden.
Wet Goed Verhuurderschap
De Wet Goed Verhuurderschap beschermt huurders tegen misstanden bij het huren van woon- of verblijfsruimten. De gemeente kan u helpen als u problemen hebt met uw verhuurder.
De wet geldt voor sociale en particuliere huur, maar ook voor verhuur van verblijfsruimte aan arbeidsmigranten.
- Bekijk ook:
- Wet Goed Verhuurderschap (link naar website Rijksoverheid)
- Nieuwe regels voor verhuurders vanaf 1 juli 2023 (link naar website Rijksoverheid)
- Stappenplan Woning huren (link naar website Rijksoverheid)
Woningbouwvereniging Bergopwaarts of WoCom
Huurt u een woning van een woningcorporatie zoals Bergopwaarts of WoCom?
Meld uw klacht dan bij de organisatie waar u van huurt. Zij gaan dan met uw melding aan de slag.
- Contact Bergopwaarts (link naar website Bergopwaarts)
- Contact WoCom (link naar website WoCom)
Wat kunt u melden?
Als uw verhuurder één van de regels uit de Wet goed verhuurderschap overtreedt en u komt er met de verhuurder zelf niet tot een oplossing, dan kunt u terecht bij de gemeente.
Het gaat dan bijvoorbeeld om de volgende overtredingen.
- U heeft geen huurcontract of huurovereenkomst op papier. Het is verplicht om allebei een handtekening te zetten.
- U moet onterechte of te hoge servicekosten betalen.
- U moet meer dan 2 of 3 maanden borg betalen.
- Huurcontract na 1 juli 2023: maximaal 2 maanden borg.
- Huurcontract voor 1 juli 2023: maximaal 3 maanden borg.
- U wordt gediscrimineerd of geintimideerd.
- Van intimidatie is bijvoorbeeld sprake als uw verhuurder dreigt om uw huurovereenkomst te beëindigen. Of om u af te sluiten van gas, water en licht, omdat u te veel klaagt.
Wat kunt u niet melden?
U kunt niet alles bij ons melden. Bijvoorbeeld als u teveel huur betaalt.
Als u van een woningcorporatie huurt, meld uw klacht dan bij de woningcorporatie.
- Contact Bergopwaarts (link naar website Bergopwaarts)
- Contact WoCom (link naar website WoCom)
- Bekijk ook:
- Wet Goed Verhuurderschap (link naar website Rijksoverheid)
- Nieuwe regels voor verhuurders vanaf 1 juli 2023 (link naar website Rijksoverheid)
- Stappenplan Woning huren (link naar website Rijksoverheid)
Aanvullende eisen bij verhuur aan arbeidsmigranten
- De huurovereenkomst is een aparte overeenkomst, los van de arbeidsovereenkomst.
- Schriftelijke informatie staat geschreven in een taal die de huurder begrjipt.
Melding ongewenst verhuurgedrag
Komt u er niet uit met uw verhuurder, dan kunt u een melding maken bij de gemeente.
Dit mag anoniem. Als u wel uw gegevens invult, dan kunnen wij contact met u opnemen om te bespreken wat wij voor u kunnen doen.