Bezwaar maken tegen een besluit

Als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente, kunt u hiertegen bezwaar maken. Stuur uw bezwaar naar het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen (college van B&W, gemeenteraad, burgemeester of de heffingsambtenaar). 

Let op dat u dat op tijd doet. In het besluit staat binnen welke termijn u een bezwaarschrift kunt indienen. Meestal is dat binnen 6 weken.
Bezwaar maken is gratis.

    Bezwaar tegen legesbesluit/legesfactuur

    Voor producten die u bij ons aanvraagt, moet u kosten betalen. Dit noemen we leges. U betaalt dit bij de aanvraag van bijvoorbeeld een rijbewijs, een paspoort, maar ook voor een vergunning. De leges worden opgelegd op grond van de Legesverordening. Toch kan het zijn dat u het niet eens bent met het bedrag van de te betalen leges. U kunt dan een bezwaarschrift indienen bij de heffingsambtenaar van de gemeente Asten.

    • Vermeld altijd het factuurnummer. Voeg, als het kan, de factuur als bijlage toe.

    Online bezwaar maken

    • U kunt online bezwaar maken.
    • Hierbij heeft u uw DigiD nodig.
    • Vermeld zo duidelijk mogelijk:
      • het besluit waartegen u bezwaar maakt (voeg indien mogelijk een kopie van het besluit toe)
      • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit.
    • Indien u bezwaar maakt namens een ander voeg dan een document toe waaruit blijkt dat u bevoegd bent, zoals een machtiging of uittreksel KvK/statuten.

    Bezwaar per post

    • U kunt uw bezwaarschrift sturen naar:
      • Gemeente Asten, t.a.v. (het betreffende bestuursorgaan), Postbus 290, 5720 AG Asten.
    • Vermeld u in ieder geval in uw brief:
      • het besluit waartegen u bezwaar maakt (voeg indien mogelijk een kopie van het besluit toe)
      • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit
      • uw naam, adres en telefoonnummer
      • de datum van uw brief
      • uw handtekening.
    • Indien u bezwaar maakt namens een ander voeg dan een document toe waaruit blijkt dat u bevoegd bent, zoals een machtiging of uittreksel KvK/statuten.

    Bezwaar per e-mail

    • Stuur uw bezwaarschrift als bijlage met een e-mailbericht naar: gemeente@asten.nl.
    • Vermeld u in uw bezwaarschrift ieder geval:
      • het besluit waartegen u bezwaar maakt (voeg indien mogelijk een kopie van het besluit toe)
      • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit
      • uw naam, adres en telefoonnummer
      • de datum van uw brief
      • uw handtekening
    • Indien u bezwaar maakt namens een ander voeg dan een document toe waaruit blijkt dat u bevoegd bent, zoals een machtiging of uittreksel KvK/statuten.

    Uw gegevens bij uw bezwaar

    Een belanghebbende bij een besluit (bijvoorbeeld degene die de vergunning heeft gekregen), kan uw bezwaar lezen. 
    Uw bezwaar wordt alleen met uw naam en adres bekend gemaakt.
    Wij maken alle andere door u vermelde gegevens onleesbaar.
    Is het echt belangrijk dat ook uw naam en adres geheim blijven? Geef dit dan aan in uw bezwaar.

    Afhandeling

    • U ontvangt een ontvangstbevestiging van uw brief.
    • De secretaris van de bezwaarschriftencommissie bekijkt samen met u en het bestuursorgaan wat de beste manier is om uw bezwaar te behandelen.
    • Bij voorkeur lossen we het probleem in goed overleg met u op. Lukt dat niet, dan houdt de bezwaarschriftencommissie in veel gevallen een hoorzitting. Tijdens de hoorzitting kunt u uw standpunt toelichten, dit geldt ook voor het bestuursorgaan.
    • De secretaris van de bezwaarschriftencommissie informeert u over het verdere verloop van de procedure.
    • De bezwaarschriftencommissie verstrekt een advies aan het bestuursorgaan.
    • Het bestuursorgaan neemt vervolgens een beslissing, hiervan krijgt u schriftelijk bericht.
    • Bent u het niet eens met deze beslissing? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank, dit is niet gratis.

    Bezwarencommissie

    De gemeenten Asten en Someren hebben een gezamenlijke, onafhankelijke bezwarencommissie.

    • Leden van de commissie:
      • Dhr. mr. P.A.J.S. Lathouwers (voorzitter)
      • Mw. mr. H.M.E. Baten
      • Dhr. mr. R.J. Boogers
      • Dhr. mr. R.M. Brill
      • Dhr. mr. H.H.W.M. Jacobs
      • Mw. mr. C.J.H.M. Meulendijk
      • Mw. mr. M. van Tijn
      • Mw. mr. J.C.J. Eijkemans (ambtelijk secretaris)
      • Mw. mr. T.A.C.I. Luijben (vervangend ambtelijk secretaris)
    • Alle leden kunnen ook als plaatsvervangend voorzitter fungeren.

    Agenda hoorzitting 12 december

    Op donderdag 12 december 2024 is er een openbare hoorzitting van de bezwaarschriftencommissie. De hoorzitting vindt plaats in het gemeentehuis van Asten, Koningsplein 3 en begint om 19.30 uur.

    19.30 uur: Bezwaarschrift ingediend tegen het besluit van 2 september 2024 waarbij door het college van burgemeester en wethouders van gemeente Someren is besloten om een omgevingsvergunning voor het afwijken van de bestemming t.b.v. het legaliseren van de bestaande bouw op de locatie Molenbrugweg 17 te Someren te weigeren.

    20.00 uur: Bezwaarschrift ingediend tegen het besluit van 30 augustus 2024 waarbij door het college van burgemeester en wethouders van gemeente Asten is besloten om een omgevingsvergunning te verlenen voor het moderniseren van de antenne installatie L.22566 TI.193 Wilhelminastraat 1 te Asten.

    Meer informatie?

    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jody Eijkemans, secretaris bezwaarschriftencommissie Asten - Someren. Zij is bereikbaar via telefoonnummer: (0493) 671 212 of via e-mail: j.eijkemans@asten.nl.

    De agenda is onder voorbehoud van wijzigingen

    Heeft u een andere melding of klacht?