- Nevenfuncties voorzitter en leden bezwaarschriftencommissie (Lees voor)(pdf, 0.1 MB)
- Brochure over de bezwaarprocedure (pdf, 253 kB)
- Voorbeeld van een bezwaarschrift (pdf, 55 kB)
- Voorbeeld van een machtiging (pdf, 48 kB)
- Jaarverslag bezwaarschriftencommissie 2019-2020 (pdf, 845 kB)
- Bijlage 1 Jaarcijfers 2019 (pdf, 98 kB)
- Bijlage 2 Jaarcijfers 2020 (pdf, 107 kB)
Bezwaar maken tegen een besluit
Als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente, kunt u hiertegen bezwaar maken. Stuur uw bezwaar naar het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen (college van B&W, gemeenteraad, burgemeester of de heffingsambtenaar). Bezwaar maken is gratis.
Bezwaar tegen legesbesluit/legesfactuur
Voor producten die u bij ons aanvraagt, moet u kosten betalen. Dit noemen we leges. U betaalt dit bij de aanvraag van bijvoorbeeld een rijbewijs, een paspoort, maar ook voor een vergunning. De leges worden opgelegd op grond van de Legesverordening. Toch kan het zijn dat u het niet eens bent met het bedrag van de te betalen leges. U kunt dan een bezwaarschrift indienen bij de heffingsambtenaar van de gemeente Asten.
- Let op dat u dat op tijd doet. In het besluit staat binnen welke termijn u een bezwaarschrift kunt indienen. Meestal is dat binnen 6 weken.
- Vermeld altijd het factuurnummer. Voeg, als het kan, de factuur als bijlage toe.
Online bezwaar maken
- U kunt online bezwaar maken.
- Hierbij heeft u uw DigiD nodig.
- Vermeld zo duidelijk mogelijk:
- het besluit waartegen u bezwaar maakt
- de reden waarom u het niet eens bent met het besluit.
Bezwaar per post
- U kunt uw bezwaarschrift sturen naar:
- Gemeente Asten, t.a.v. (het betreffende bestuursorgaan), Postbus 290, 5720 AG Asten.
- Vermeld u in ieder geval in uw brief:
- het besluit waartegen u bezwaar maakt
- de reden waarom u het niet eens bent met het besluit
- uw naam en adres
- de datum van uw brief
- uw handtekening.
Bezwaar per e-mail
- Stuur uw bezwaarschrift als bijlage met een e-mailbericht naar: gemeente@asten.nl.
- Vermeld u in uw bezwaarschrift ieder geval:
- het besluit waartegen u bezwaar maakt
- de reden waarom u het niet eens bent met het besluit
- uw naam en adres
- de datum van uw brief
- uw handtekening.
Afhandeling
- U ontvangt een ontvangstbevestiging van uw brief.
- De secretaris van de bezwaarschriftencommissie bekijkt samen met u en het bestuursorgaan wat de beste manier is om uw bezwaar te behandelen.
- Bij voorkeur lossen we het probleem in goed overleg met u op. Lukt dat niet, dan houdt de bezwaarschriftencommissie in veel gevallen een hoorzitting. Tijdens de hoorzitting kunt u uw standpunt toelichten, dit geldt ook voor het bestuursorgaan.
- De secretaris van de bezwaarschriftencommissie informeert u over het verdere verloop van de procedure.
- De bezwaarschriftencommissie verstrekt een advies aan het bestuursorgaan.
- Het bestuursorgaan neemt vervolgens een beslissing, hiervan krijgt u schriftelijk bericht.
- Bent u het niet eens met deze beslissing? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank, dit is niet gratis.
Bezwarencommissie
De gemeenten Asten en Someren hebben een gezamenlijke, onafhankelijke bezwarencommissie.
- Leden van de commissie:
- Dhr. mr. P.A.J.S. Lathouwers (voorzitter)
- Mw. mr. H.M.E. Baten
- Dhr. mr. R.J. Boogers
- Dhr. mr. R.M. Brill
- Dhr. mr. H.H.W.M. Jacobs
- Mw. mr. C.J.H.M. Meulendijk
- Mw. mr. M. van Tijn
- Mw. mr. J.C.J. Eijkemans (ambtelijk secretaris)
- Mw. mr. T.A.C.I Luijben (vervangend ambtelijk secretaris)
- Alle leden kunnen ook als plaatsvervangend voorzitter fungeren.