Bezwaar maken tegen een besluit

Als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente, kunt u hiertegen bezwaar maken. Stuur uw bezwaar naar het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen (college van B&W, gemeenteraad, burgemeester of de heffingsambtenaar). Bezwaar maken is gratis.

    Bezwaar tegen legesbesluit/legesfactuur

    Voor producten die u bij ons aanvraagt, moet u kosten betalen. Dit noemen we leges. U betaalt dit bij de aanvraag van bijvoorbeeld een rijbewijs, een paspoort, maar ook voor een vergunning. De leges worden opgelegd op grond van de Legesverordening. Toch kan het zijn dat u het niet eens bent met het bedrag van de te betalen leges. U kunt dan een bezwaarschrift indienen bij de heffingsambtenaar van de gemeente Asten.

    • Let op dat u dat op tijd doet. In het besluit staat binnen welke termijn u een bezwaarschrift kunt indienen. Meestal is dat binnen 6 weken.
    • Vermeld altijd het factuurnummer. Voeg, als het kan, de factuur als bijlage toe.

    Online bezwaar maken

    • U kunt online bezwaar maken.
    • Hierbij heeft u uw DigiD nodig.
    • Vermeld zo duidelijk mogelijk:
      • het besluit waartegen u bezwaar maakt
      • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit.

    Bezwaar per post

    • U kunt uw bezwaarschrift sturen naar:
      • Gemeente Asten, t.a.v. (het betreffende bestuursorgaan), Postbus 290, 5720 AG Asten.
    • Vermeld u in ieder geval in uw brief:
      • het besluit waartegen u bezwaar maakt
      • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit
      • uw naam en adres
      • de datum van uw brief
      • uw handtekening.

    Bezwaar per e-mail

    • Stuur uw bezwaarschrift als bijlage met een e-mailbericht naar: gemeente@asten.nl.
    • Vermeld u in uw bezwaarschrift ieder geval:
      • het besluit waartegen u bezwaar maakt
      • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit
      • uw naam en adres
      • de datum van uw brief
      • uw handtekening.

    Afhandeling

    • U ontvangt een ontvangstbevestiging van uw brief.
    • De secretaris van de bezwaarschriftencommissie bekijkt samen met u en het bestuursorgaan wat de beste manier is om uw bezwaar te behandelen.
    • Bij voorkeur lossen we het probleem in goed overleg met u op. Lukt dat niet, dan houdt de bezwaarschriftencommissie in veel gevallen een hoorzitting. Tijdens de hoorzitting kunt u uw standpunt toelichten, dit geldt ook voor het bestuursorgaan.
    • De secretaris van de bezwaarschriftencommissie informeert u over het verdere verloop van de procedure.
    • De bezwaarschriftencommissie verstrekt een advies aan het bestuursorgaan.
    • Het bestuursorgaan neemt vervolgens een beslissing, hiervan krijgt u schriftelijk bericht.
    • Bent u het niet eens met deze beslissing? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank, dit is niet gratis.

    Bezwarencommissie

    De gemeenten Asten en Someren hebben een gezamenlijke, onafhankelijke bezwarencommissie.

    • Leden van de commissie:
      • Dhr. mr. P.A.J.S. Lathouwers (voorzitter)
      • Mw. mr. H.M.E. Baten
      • Dhr. mr. R.J. Boogers
      • Dhr. mr. R.M. Brill
      • Dhr. mr. H.H.W.M. Jacobs
      • Mw. mr. C.J.H.M. Meulendijk
      • Mw. mr. M. van Tijn
      • Mw. mr. J.C.J. Eijkemans (ambtelijk secretaris)
      • Mw. mr. T.A.C.I. Luijben (vervangend ambtelijk secretaris)
    • Alle leden kunnen ook als plaatsvervangend voorzitter fungeren.

    Bijwonen hoorzitting

    Indien u de hoorzitting wenst bij te wonen als toehoorder verzoeken wij u zich hiervoor aan te melden bij de secretaris van de bezwaarschriftencommissie. U kunt dit doen door te bellen naar (0493) 671 212 of per e-mail: j.eijkemans@asten.nl
     

    Meer informatie?

    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jody Eijkemans, secretaris bezwaarschriftencommissie Asten - Someren. Zij is bereikbaar via telefoonnummer: (0493) 671 212 of via e-mail: j.eijkemans@asten.nl.

    De agenda is onder voorbehoud van wijzigingen

    Heeft u een andere melding of klacht?